Wednesday, August 31, 2011

Salam Aidilfitri dari Bangkok

Assalamualaikum wbt

Taqabbalallhuminna wa minkum

Semoga Ramadan tahun ni bukan Ramadan yang terakhir buat kita. Teruskan berdoa semoga Allah berikan kita sekali lagi peluang untuk bertemu dengan Ramadan tahun depan.

Alhamdulillah. Tahun ni saya beraya di Bangkok, kampung saya. Perasaan gembira campur dengan rasa sedikit sedih.Ya, tahun ni sekali lagi ahli keluarga tak cukup. Adik ke-dua saya beraya di Jordan. Dan saya rasa pelik bila orang lain yang imamkan solat, bukan pakcik saya. Dan rasa macam tak jumpa semua pun sanak saudara. Macam terkejar-kejar saja perjalanan hari ni (walaupun pada sebelah petang tak buat apa pun)

Saya bersyukur boleh beraya kat rumah tahun ni. Sayu hati saya tengok makcik, pakcik saya yang sudah uzur. Mereka dah berumur. Ayah saya 11 adik beradik dan beliau merupakan ke-dua last. Jadi tak hairanlah kalau makcik, pakcik saya sudah berumur. Ada di antara mereka sakit, tak sihat. Seorang makcik kesayangan saya, demam. Tak mampu pergi masjid. Rasa lain sungguh. Seorang lagi makcik, jatuh dari kerusi. Beliau dah memang sakit lutut, susah nak berjalan. Seorang lagi salur darah (hm?) kat lengan pecah, sakit katanya. Seorang pakcik lagi baru lepas operate. Semoga Allah rahmati semua.. Panjangkan umur mereka dan sihatkan mereka. Apa yang berlaku semua ni, saya yakin ada hikmah disebaliknya. 

Di masjid tadi saya nampak seorang budak lelaki. Beliau buta. Ya, buta mata tapi hatinya tidak sedikit pun buta. Saya ingat, masa kecil-kecil dulu zaman sekolah rendah kami sama-sama masuk kem ibadat. Saya masa tu buat adik ni macam adik. Memang hubungan kami "comel". Saya selalu pimpin dia jalan-jalan, belanja dia makan. Pada masa tu, saya rasa macam kenapalah Allah bagi dia buta. Selepas berpuluh-puluh tahun lalunya, saya tengok adik tersebut membesar. Walaupun dia tak tengok saya membesar. Dia membesar sebagai seorang yang akhlaknya baik sekali.. Dia juga sekolah sama dengan adik saya yang di Jordan. Ketika adik saya akan fly ke sana, dia lah antara orang yang datang hantar adik saya. Dengan ikhlas hati, dia bagi ucapan dan doa kat adik saya. Saya dapat rasa yang dia betul-betul ikhlas dan merayu pada Allah supaya Allah jaga adik saya. Saya tak pasti dia masih ingat saya ke tak. Saya nak tegur dia tapi masa tak mengizinkan. Tadi dia duduk seorang-seorang. Mungkin menunggu makanan dari ahli keluarga. Saya yakin Allah sayangkan dia.. Sebab background keluarga dia tak berapa elok, tapi Allah jaga dia.

Sebak.

Seorang lagi abang, saya tak ingat dia nama apa. Tadi saya tak jumpa dia kat masjid. Tiba-tiba dia add Facebook saya. Beliau juga cacat aggota, saya tak pasti panggil apa tapi sebelah tangan dia tak boleh guna. Dia seorang yang hebat. Merupakan seorang guru masa saya di kem ibadat. Hidupnya penuh dengan rasa syukur pada Allah walaupun dia macam tu. Tak sempurna macam saya. Hatinya baik, setiap percakapannya sopan dan penuh dengan motivasi. Alahai. Saya rasa rugi tak jumpa dia kat masjid tadi, semoga Allah memberkati beliau.

Saya fikir, hidup kita ni masing-masing mempunyai cabaran dan dugaan. Apa yang penting, kita kena selalu bersyukur. Ingatlah, dalam susah-susah kita pasti ada yang lagi berat ujiannya..

Saya dah tak tahan sebak. Semoga Allah rahmati mereka, anda dan kita semua. Salam sayang dari Bangkok. Eid mubarak, maaf zahir dan batin. 

Friday, August 26, 2011

Mengapa Somalia?

Assalamualaikum wbt

Sudah masuk hari ke-26 Ramadan. Apa khabar hati dan iman kita? Semoga Ramadan ini meningkatkan keimanan kita kepada Allah swt.


Kenapa Somalia? Apa agaknya yang akan dibicarakan tentang Somalia ni.

Seperti yang kita tahu, Somalia sedang berada dalam keadaan kritikal. Mengalami bencana alam iaitu kemarau selama dua tahun! Bayangkan kita berpuasa dalam keadaan panas selama sehari. Penat bukan? Apatah lagi mereka yang tiada bekalan air malah air bersih untuk di minum, cuaca panas, harga makanan yang melambung tinggi sehingga 200% dari harga biasa (Saya rasa dah betul, atau tersilap baca dalam buku lain), lebih 3,000 orang mati dalam sehari, penyakit berleluasa ke wilayah lain, ubat-ubatan yang tidak mencukup dan lain-lain.

Saya dan beberapa orang sahabat, ambil inisiatif untuk tolong mereka setakat yang mampu. Kami kutip derma di tempat-tempat awam dan di serahkan pada Global Peace Mission Malaysia (GPM). Setiap kali dilakukan begini, mesti ada orang tanya saya "Kenapa kena bantu Somalia? Sedangkan di Malaysia masih ramai lagi yang perlukan bantuan." 

Sekiranya kita perasan, bantuan bentuk begini dilakukan apabila sesebuah negara tersebut mengalami bencana alam. Tidak seperti Malaysia, bantuan lebih banyak dari mereka di sana. Di Malaysia masih punya air bersih, bekalan makanan dan lain-lain. Lebih-lebih lagi bulan puasa, rata-rata masjid di Malaysia sediakan juadah berbuka. Saya tak pasti isu apa yang berlaku pada Tabung Zakat. Tapi jika di bandingkan, keadaan di Malaysia lebih jauh berbeza di Somalia. Cuma kenapa jadi macam tu, kena tanya diri sendiri. Adakah kita akan semata-mata bergantung pada Tabung Zakat? Andai kata anda merupakan salah seorang yang mampu dari segi kewangan, adakah anda turun mencari mereka yang memerlukan?

Kita selalunya salahkan kerajaan kerana itu dan ini. Sedangkan banyak lagi faktor yang menyebabkan jadi sedemikian. 

Pada saya, mereka di Somalia juga saudara kita. Rata-rata adalah Muslim. Oh ya, orang selalu kata juga "orang Somalia di Malaysia ni kebanyakan jahat-jahat!" Saya cuba untuk tidak stereotype, mana-mana negara atau bangsa mesti ada yang jahat dan juga baik. Itu pegangan saya.   

Ramadan akan meninggalkan kita tidak lama lagi. Sesiapa yang berminat untuk lakukan amal yang berlipat ganda ini boleh hubungi pihak GPM atau melalui saya. Kutipan boleh dijalankan di masjid berdekatan dengan rumah anda, di tempat awam dan sebagainya. Kami target sejuta ringgit untuk disalurkan. Sekarang jumlah kutipan adalah RM54,871.70. 

Percayalah sahabat, dengan lakukan kerja seperti ini hati kita sangat tenang. Kadang-kadang saya rasa nak nagis, bila penderma datang pada saya dan salurkan duit. Kata-kata mereka seperti fahami apa yang mereka rasa di sana. 


Menjadi satu kewajipan bagi kita untuk membatu sesiapa yang perlu. Ketepikan persoalan, mengapa perlu mereka dan kenapa tidak mereka yang lain? Saya yakin, setiap langkah yang buat kebaikan pasti di kira oleh Allah swt. 

Tuesday, August 23, 2011

Blog Baru

Assalamualaikum wbt

Tamat sudah riwayat blog lama saya, neemhumairah. Saya baru perasaan, blog itu dah hampir umur empat tahun lamanya! Masa tu saya umur dalam 18 tahun, ketika masuk alam belajar di IPT. Namun ada sebab-sebab tertentu, saya terpaksa "menamatkan riwayat" blog tersebut. Sayang memang sayang, tapi disebabkan komitmen yang makin bertambah, blog itu tak sesuai untuk komitment ini.

Mungkin ia akan "dikuburkan" terus atau "diawetkan" supaya kenangan-kenangan dalam blog tersebut tidak hilang begitu saja. 

Apa pandangan anda?

Dalam blog ini juga akan jadi tempat koleksi post-post yang saya rasa tiada masalah dan ada ilmu yang bermanfaat. Post yang merupakan cerita yang begitu saja, biarkan dalam blog itu. Insya Allah, blog ini akan jadi tempat penulisan dalam bentuk yang agak serius. 

Hanya satu tujuan, semoga blog ini menjadi satu saluran kepada saya di alam barzakh kelak. Diharapkan, sedikit ilmu yang dikongsikan dalam blog ini memberi ilmu yang berguna serta perkongsian ilmu dari sahabat-sahabat yang pelbagai pengalaman. 


Saya minta jasa baik para sahabat-sahabat yang baca blog yang tak berapa untuk tegur sekiranya perkara yang saya kongsikan salah atau tak sesuai dibaca umum. 


Semoga bermanfaat.