Saturday, September 24, 2011

Pakcik "Plastik Sampah"

Petang itu duduk di depan Giant kecil, Kelana Jaya.

Menunggu dua orang sahabat saya membeli barang.

Sekumpulan pelajar sekolah menengah lalu, mereka dalam 6-7 orang.

Sedang gelak sakan sambil mengata, "bodoh".

Mereka gelak sakan.

Dalam masa yang sama seorang pak cik berbaju kuning, membawa dua plastik yang diisi barang-barang recycle. Beliau sedang marah pada pelajar-pelajar tersebut.


Pelajar-pelajar itu tak hairan. Gelak dan lalu pergi.

Orang-orang yang jual di situ, sebahagian dari mereka turut gelak.

Saya, geleng-geleng kepala tanda kecewa terhadap sikap mereka terhadap pakcik itu sambil mengharapkan adik-adik itu faham kenapa saya respon demikian.

Sedih. Bukankah peristiwa ini menunjukkan betapa teruknya nilai moral masyarakat kita pada hari ini.

Saya tak pernah cakap dengan pakcik itu. Sebab saya takut. Pada pengalaman saya, kalau kita tengok dia (tengok saja-saja. Tiada ajekkan) juga akan dimarah. Kalau saya jumpa dia, saya akan buat tak nampak dan terus berjalan atau jauhkan diri dari dia sebab takut kena marah. Dia seorang Cina, mampu marah dalam Bahasa Melayu ok.

Mungkin dia sakit. Tak sihat fizikal dan mental.

Dia tak ganggu sesiapa. Kenapa perlu kita ganggu hidup dia?

Bukankah dengan cara demikian, kita menambahkan lagi rasa kesedihan dia?

Sedih mungkin kerana diabaikan keluarganya.

Sedih mungkin kerana selalu diejek, selalu dihina.

Sedih mungkin kerana beliau nampak nilai moral yang semakin merosot.

Semalam saya ada baca satu hadis tentang larangan mengusik orang. Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Abu Sa'id Al-Khudri r.a., daripada Nabi Muhammad saw, Baginda bersabda:

"Jauhilah oleh kamu duduk-duduk di tepi jalan." Para sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, kami tidak boleh meninggalkannya sama sekali, kerana di situlah tempat kami biasa mengadakan pembicaraan.

Rasulullah saw lalu bersabda: "Jika kamu memang tidak mampu meninggalkannya, maka berikanlah kepada para pengguna jalan akan haknya."

Para sahabat bertanya, "Apakah hak tersebut?" Baginda bersada:

1. Menunduk pandangan
2. Tidak mengeluarkan kata-kata atau tindakan yang mengganggu
3. Menjawab salam
4. Amar makruf dan nahi mungkar"

Hadis Riwayat al-Bukhari no. 6229 dan Muslim no. 2121

Jadi sahabat-sahabat dan adik-adik sekalian, renunglah hadis ini. Seandainya kita tak mampu nak buat perkara baik, jangan pula perkara tak baik itu dilakukan.

Pasal no. 2, sebahagian dari lelaki suka mengusik. Tak kira pakai pakaian macam mana pun, tetap kena usik.

Sudahlah kita buat orang sakit hati. Hidup ini bukan hanya seorang. Kita selalu inginkan orang buat perkara baik pada kita, tapi dalam masa yang sama adakah kita bertindak sedemikian pada orang lain?

Patah balik pasal pakcik tu, Rasulullah saw sudah bagitahu agar tidak mengeluarkan  kata-kata atau tindakan yang mengganggu. Mesti ada sebab kenapa Baginda berpesan demikian.

Pernah diganggu masa tengah-tengah jalan tak? Apa perasaan anda? Cuba bayangkan, pakcik itu adalah ayah kita. Tiba-tiba orang datang menghina ayah, sedih tak?

Pakcik itu juga manusia seperti kita. Saya yakin beliau masih dapat merasai, fahami apa erti dihina, sedih, gembira dan sebagainya. Salahkah kita memberi dan berkongsi sedikit kegembiraan itu terhadap mereka ini sebagaimana kita rasa.

Andai kita bergembira kerana dapat menghina dan memalukan orang, periksalah iman kita. Mesti ada yang perlu "repair".

Selagi perkara ini tak terjadi pada diri kita sendiri, sampai bila kita tak akan rasai. Benar.

Tapi siapa minta? Adakah kita ingin jadi seperti pakcik tersebut? Saya yakin tiada orang yang nak jawab "ya" termasuklah saya. 

Jika tak mahu senasib dengan pakcik itu, maka buat baiklah pada dia (aka: Orang yang senasib dengan dia) atau jika tak dapat buat baik, maka diam itu lebih baik.


Pakcik "plastik sampah" juga manusia. Mungkin dalam "plastik sampah" nya itu tersimpan perkara-perkara yang lebih baik dari mereka yang tiada plastik (er. Macam pening saja ayat..)

Saya doakan agar mereka yang pernah buat perkara di atas baca entry yang tak berapa ini. Muhasabah diri kita.. Perkara ini sekali lagi nampak kecil, tapi sebenarnya.....

Akan ditanya jua oleh Allah SWT di akhirat gelak.

Salam sayang dari saya, Tasneem. 


Sunday, September 18, 2011

Mengunjungi demi kasih Allah

Kejadian ini berlaku pada diri saya sendiri.

Sedar tak sedar (memang tak sedar..) kejadian tersebut telah menyedarkan saya sehingga sekarang.

Power of internet, telah merosakkan amalan tersebut.

Ketika saya balik Bangkok baru-baru ini, mak cik saya yang belanjakan tiket untuk balik ke Malaysia. Katanya mungkin belanja yang terakhir sebab saya sudah pun menamatkan pengajian. Lepas ni akan kerja sendiri.

Baiklah, saya akui.

Malam itu (beberapa hari sebelum balik) sepupu saya (anak mak cik) minta details untuk beli tiket. Ketika itu hujan. Saya berada di rumah sepupu seorang lagi (tepi rumah) untuk makan. Oh ya, malam itu malam raya. 1 Syawal. Saya kata banyak details, nanti saya hantar email (sedangkan rumah kami, 4 minit berjalan kaki pun dah sampai) 

Memang saya tak sedar, alah, macam biasa. Kalau kat sini pun duduk bilik sebelah pun kami masih sms. Padahal, boleh saja bertemu, face to face kata orang putih.

Teruk bukan? Budak-budak zaman sekarang.


Sepupu saya kata, tak apalah, nanti datang rumah.


Saya pun, okey saja. Tunggu beliau di rumah


Beliau sampai di rumah dan kami teruskan proses membeli tiket kapal terbang.


Sebelum beliau balik, beliau terus terang kata hairan dengan budak-budak sekarang (er, termasuklah saya) sebab terlalu banyak guna internet dan jarang berjumpa. Beliau yang berumur 30 itu kata, jangan segan nak ziarah orang. Walaupun orang itu tak sihat, kita kadang-kadang terlalu fikir takut mengganggu (tengok pada keadaan) tapi orang lebih dewasa tak fikir macam tu. Jika tak diziarah, lagi mereka terasa! Sedangkan beliau sanggup ambil cuti sehari (kadang-kadang) untuk menziarahi sesiapa yang patut.


Kata beliau lagi, "this is the truly way how people connected"


Benarlah, kita (tak tahu anda bagaimana, tapi saya iye!) terlalu banyak guna internet sehingga abaikan amalan ziarah menziarahi yang dianjurkan oleh Rasulullah saw.


Padahal, perkara itu adalah satu ibadat juga. Dapat pahala.


Orang zaman dulu, tiada internet untuk dihubungi. Kereta tak banyak, public transport seperti LRT, KTM, taxi dan semuanya masih tak ada.


Tapi mereka rapat. Mereka tahu siapa sakit, siapa meninggal, siapa jadi apa dan semuanya. Mereka sangat hebat.


Jika saya, kadang-kadang tak pergi menziarah sebab seribu alasan! Tak ada duitlah, penatlah, jauhlah dan macam lah-lah. Kalau pergi jalan-jalan tengok wayang, shopping buang masa.. Er, ok pula?


Padahal perkara tersebut perlu disuntik dengan sedikit pengorbanan. Tak kan kena tunggu seseorang tersebut meninggal dulu baru nak pergi. Itu pun kalau pergi.




Tahukah anda ada satu kejadian yang saya rasa lepas ini tak boleh ada alasan dalam ziarah menziarahi.


Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., daripada Nabi Muhammad saw maksudnya:


"Pernah seorang yang hendak mengunjungi saudaranya di kampung lain, Allah lalu mengutuskan seorang malaikat untuk mengawasi sepanjang perjalanannya. Ketika telah bertemu, malaikat tersebut bertanya: "Ke manakah engkau mahu pergi?" Dia menjawab: "Aku ingin mengunjungi saudaraku di kampung ini." Malaikat bertanya: "Apakah kerana ada suatu usaha yang ingin kau bina bersamanya?" Dia menjawab: "Tidak.  Tidak lain kerana aku mencintainya kerana Allah." Malaikat berkata. "Sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu untuk mengkhabarkan bahawa Allah mencintaimu sebagaimana engkau mencintai dia kerana-Nya." HR: Muslim no. 2567


Tersentap baca. Bahagianya apabila Allah mencintai kita.


Kuncinya adalah


Mengunjungi, menziarah


Kerana cinta saudaranya kerana Allah!


Kesannya ialah Allah mencintai kita kembali.


Hebat bukan? Nak mendapatkan cinta Allah kena "bertukar" dengan sedikit pengorbanan.


Semoga lepas ini, tiada lagi alasan untuk menziarahi melainkan alasan tersebut benar-benar jadi "alasan" atau "ketidak-kemampuan" diri kita.


Selamat menziarahi demi meraikan cinta Allah. Lepas ini kena sambung pasal tetamu pula baru lengkap. Insya Allah.


Salam sayang dari saya,


Tasneem Sayorwan


2.46 pm. Kelana Sentral. 

Friday, September 9, 2011

Kita dan Orang Lain

Saya suka bercakap dan berbincang tentang perkara yang dekat dengan kehidupan harian atau perkara yang berkait rapat dengan saya dan anda setiap hari. Sebab apa? Sebab perkara tersebut memang sangat dekat, tapi tidak begitu diambil berat tentangnya. 

Setiap hari kita akan bertemu, berselisih, duduk bersebelahan dengan orang yang berasing wajahnya. Mungkin dalam 20 orang sehari paling kurang, atau 100 lebih pun juga mungkin. Dalam ramai-ramai orang yang kita jumpa itu, mesti ada yang tersakit hati sebab macam-macam perkara.

Atau kita yang menyakitkan hati orang lain, tanpa kita sedari. 


Apa yang penting di sini ialah kita jangan terlalu mementingkan diri sendiri. Er, mungkin dalam beberapa perkara perlu pentingkan diri (saya tak pasti perkara apa) tapi boleh dikatakan, janganlah pentingkan diri sendiri (pening tak?)

Ada beberapa perkara yang ingin saya kongsikan, ini hanya dari pengalaman saya sendiri. Mungkin pengalaman yang sama juga dengan sahabat-sahabat yang lain.

Puntung Rokok

Kepada sesiapa yang merokok, lelaki dan perempuan. Pernahkah setiap kali anda merokok anda akan terus buang puntung rokok ke dalam tong sampah, bukan tepi jalan? Kalau ye, syabas! Percubaan membunuh orang lain sekurang-kurangnya tidak tambah dengan percubaan menyusahkan orang lain. Ok, asap rokok merupakan perkara yang siapa suka? Saya sendiri tak suka malah boleh sakit kepala sekiranya bau asap rokok. Dan saya pernah baca, "second hand smoker" atau orang-orang yang menerima asap rokok itu lah lebih berisiko untuk mendapatkan kanser. Puntung rokok, adalah sejenis sampah yang kalau buang satu mungkin tak terkesan apa-apa. Tapi kalau sejuta orang merokok dan sejuta orang yang buang rokok merata-rata, itu kan sampah yang banyak sekali. Pernah saya duduk tengok seorang makcik cleaner bersihkan lantai. Nama pun makcik, mesti umur sebaya mak saya atau lebih berumur. Beliau sapu dan mop lantai dengan bersih. Tiba-tiba datang sekumpulan remaja, merokok di kawasan berkenaan dan buang puntung rokok ke situ. Saya rasa sedih dan terkilan. Susah sangatkah puntung rokok itu dibuang baik-baik di tong sampah belakang dia. Lalu saya pergi tegur, "Adik, boleh tolong buang puntung rokok dalam tong sampah? Baru saja makcik cleaner bersihkan tempat ini.." Perkara ini nampak kecik, tapi sebenarnya besar dan berkait rapat dengan kita. Walaupun makcik tersebut bukan mak kita, tapi cuba bayangkan apa bila mak kita dilayan lebih kurang sama dengan cara kita layan orang lain. Alangkah sedih..


Kenapa kait rapat?

Saya yakin, bila kita bersihkan sesuatu tempat sehingga bersih, kita pasti tak suka apabila ada orang buang sampah selepas tempat tersebut dibersihkan. Sakit hati bukan?

Dari sakit hati ini macam-macam boleh berlaku sekiranya tak pandai kawal. Maki hamun, bad mood, rasa macam nak saja tumbuk-tumbuk orang yang buat kotor tu dan lain-lain. Maki hamun, berdosa. Bila kita bad mood, orang lain akan dilayan tak berapa bagus dan sebagainya. Rasa nak tumbuk-tumbuk orang tersebut merupakan dendam. Semua adalah tak baik. Dari perkara kecik yang kita buat, boleh menyebabkan macam-macam perkara kepada orang lain.

Kecik bukan perkara ni? Tapi mampu jadi perkara besar. Rapatkan dengan kehidupan? Ya, sebab ia dah terlalu biasa berlaku dalam masyarakat hari ini.  

Sambung perjalanan kita dalam bertemu dengan orang ramai. 

Ketika dalam LRT 

Seorang sahabat saya, beliau akan selalu "cop" tempat duduk dalam LRT mahupun bus dan lain-lain. Kenapa? Sebab tak ramai yang akan bagun bagi tempat duduk tersebut pada mereka yang memerlukan. Beliau cop tempat supaya apabila ada orang memerlukan, beliau akan bagun. 

Bila kita berkongsi dunia dengan orang lain, segalanya akan dikongsi bersama. Betul? Udara, air, makanan, tempat duduk, kawan, kasih sayang.. Semuanya dikongsi. Tiada perkara yang akan menjadi milik kita seorang. Tiada. Maka dengan itu, kurangkan sedikit sifat pentingkan diri sendiri atau hilangkan terus itu lebih baik. 

Pernahkah kita fikir kebaikan bagi kita disebalik memberi kepada yang lebih memerlukan. Memberi tempat duduk pada warga emas, orang mengandung, orang sakit dan kanak-kanak itu akan lebih indah dari sebuah "kepenatan" berdiri. Percayalah. Apa kebaikan pada diri kita? Mungkin orang tersebut doakan kita supaya Allah berkati atas pertolongan ini. Indah bukan? Mungkin juga sekiranya orang yang kita bagi laluan itu merupakan non-muslim, dengan kebaikkan yang kita tunjukkan pasti mereka tercubit dengan sifat yang diajarkan Islam ini. Dan jika dengan izin Allah, mereka ingin belajar lebih mendalam lagi? Tidak mustahil bukan? Siapa yang memulakan timbul sifat minat ini? Anda yang memulakan dengan izin Allah! Anda juga menghilangkan rasa penat pada mereka yang memerlukan. Bukankah ini perkara yang mulia?

Saya pernah baca kisah tentang Ali bin Abi Talib yang sedang menuju ke masjid untuk solat subuh. Kemudian dalam perjalanan tersebut ada seorang Yahudi uzur sedang berjalan. Dengan sifat hormat pada orang yang lebih tua, beliau tak berani melintas sehingga orang Yahudi tersebut jalan sampai masjid. Dan Allah redhai akan perbuatan mulia ini. Subhanallah, perkara kecil dan berkait rapat dengan kita. Tapi kita banyak abaikan demi kepentingan diri kita.


Banyak lagi perkara yang kecil tapi sebenarnya besar. Ia berkait rapat dengan kita hidupan yang kadang-kadang kita terlepas pandang. Kalau nak diceritakan, memang panjang lebar.

Apa yang penting dan ingin saya tekankan di sini ialah, hiduplah bermasyarakat. Jangan pentingkan diri sendiri dan lebihkanlah orang lain. Hidup untuk memberi sebanyak-banyaknya, bukan menerima sebanyak-banyaknya.

Pastikan perkara kecil seperti ini kita mampu lakukan. Insya Allah, ia akan jadi satu tarbiah bagi kita dalam melakukan perkara-perkara besar.

Salam sayang dari saya. Semoga menjadi orang yang berguna pada agama, bangsa dan masyarakat. 


Monday, September 5, 2011

Hapuskan Kejahilan dengan Sifat Mahmudah

Sebuah buku yang berharga penuh dengan cerita pengalaman pahit dan manis

Penuh dengan cerita susah dan senang

Penuh dengan kegembiraan dan kesedihan

Adalah sebuah buku kehidupan setiap seseorang.

Kehidupan merupakan sebuah buku yang nilainya mahal RM-infiniti bagi orang-orang yang berfikir. Tiada ruginya jika direnung tentang kehidupan yang lalu sekiranya kita semua jadikannya sebagai pengajaran untuk ubah hidup dan tidak mengulangi kesalahan tersebut lagi.

Setiap manusia melakukan kesalahan. Begitu juga dengan saya. Saya banyak buat salah. Terlalu banyak, sehingga melukakan hati beberapa orang sekeliling saya. Entry kali ni saya ingin tegur diri saya sendiri dan sahabat-sahabat yang ambil masa baca. Agar kita sedar kesalahan dan cuba untuk tidak mengulangi lagi.

Orang kata terlalu lewat untuk membetulkan kesalahan. Bagi saya, selagi ada kesedaran, selagi tak mati dan  tidak hancur dunia ini dengan izin Allah, Insya Allah masih ada ruang dan peluang untuk ubah diri. Apabila sedar, maka perlu cepat bertindak.

Berdakwah dalam alam siber sudah menjadi kebiasaan kerana ia mudah diekses. Di mana-mana saja orang bercakap tentang hukum hakam agama. Dalam blog, website, FB, Youtube dan sebagainya. Di sini saya nampak beberapa kesalahan yang dilakukan tanpa sedari. 




Gambar Hiasan

Gambar hiasan digunakan bagi menarik perhatian pembaca. Tiada salah menggunakan gambar hiasan. Cuma dalam beberapa keadaan contoh seperti topik yang berkaitan dengan maksiat, minum arak, aurat dan lain-lain. Pendek kata perkara yang negatif, tidak sesuai andai guna gambar seseorang yang lakukan perkara tersebut. Rata-rata saya tengok artis akan jadi mangsa topik aurat dan sosial. Ya, benar mereka membuka aib mereka sendiri tapi adakah kita perlu "membantu" untuk membuka aibnya juga? Sebaik-baiknya gunakan gambar yang tak tunjuk muka orang tersebut, blurkan atau gunkan saja gambar kartoon. Apakah perasaan individu tersebut yang "ditegur" secara terbuka sekali?


Mengutuk, Menyindir dan Mengata

Kadang-kadang kita bercakap mengikut emosi dan akan terkutuk atau sindir orang. Saya selalu terdengar kutukan tersebut di masjid. Er, kadang-kadang ada individu yang ingin beragama dalam politik tapi salah caranya. Tidak perlu mengutuk, mengata atau menyindir orang yang kita tak suka secara terbuka begitu. Apa yang pendengar nampak ialah kelemahan orang yang berceramah itu juga, bukan orang yang dikutuk.


Menghina Agama lain

Apakah perasaan anda ketika orang menghina agama kita? Panas, marah, rasa nak maki hamun atau nak saja pergi bakar rumah orang tersebut bukan? Hari ni saya ada buka youtube tengok tentang agama lain dan apa yang orang bercakap tentang agama kita. Saya hanya tengok tajuk, saya tak mahu tengok apa yang dicakap nanti panas dan tak pasal-pasal saya mencarut. Ada video yang kata, "Muslim hina agama bla-bla" dan lain-lain. Ibu saya selalu ingatkan, biarkan saja apa yang orang bukan Islam kata pada kita. Kita jangan kata balik. Dalam surah Al-Kafirun ayat 6 Allah berfirman, "Untukmu agamamu dan untukku agamaku."


Kesalahan dalam berdakwah adalah apabila kita menghapuskan maksiat dengan kebencian pada individu tersebut. Kita perlu benci pada maksiat tetapi bukan orang yang buat maksiat itu. Hapuskan perkara yang tidak baik itu dengan tindakan baik kita pada individu tersebut. Ingat, Allah buka pintu taubat pada setiap hambanya. Mengapa kita tidak boleh terima mereka yang ingin berubah dan terus pijak mereka? Tariklah mereka dari alam maksiat itu dengan kasih sayang, nescara mereka akan faham sebenarnya Islam itu indah tanpa maksiat.




Salam sayang dan ceria. Semoga diberkati.