Saturday, January 14, 2012

24 Jam dan Ilmu

Teringat panggilan seorang sahabat kelmarin, menyatakan hasratnya untuk memberi job pada saya. Memang saya berminat dengan job tersebut. Namun, sedikit rasa sangat penat (mungkin sebab dah mula nak demam, badan sangat penat). Kata saya, kalau bulan ni macam tak sempat. Saya sedikit kesuntukan masa.

Alasan yang sangat bosan. 


Katanya, semua orang mempunyai masa 24 jam. Hanya kita saja yang akan menentukan 24 jam tersebut. Kita selalunya mengeluh tak cukup masa. Ya, benar sekali sedangkan dalam dunia ini semua orang mempunyai masa 24 jam dengan pencapaian yang berbeza-beza. Ada yang berjaya menggunakan 24 jam tersebut dengan baik sekali dan ada juga yang gagal.

Ketika saya masih di alam universiti, saya fikir masa kerja nanti akan lebih relax. Tiada assignment yang perlu disiapkan. Tak perlu ke kelas dan persatuan. Hanya 8 jam ke ofis, balik rumah dan terus tidur. Pemikiran saya salah. Jauh berbeza zaman universiti dan alam pekerjaan. Apabila masuk alam kerja, komitmen terhadap banyak perkara makin bertambah. Umur bertambah, tahap pemikiran juga semakin meningkat. Tiada zon selesa yang boleh duduk diam lama-lama. Apabila kerja juga, otak mula fikir macam-macam untuk tingkatkan pencapaian dalam kehidupan. Ingin belajar, cari rezeki lebih, beli apa-apa yang patut, rumah, kereta, kahwin dan macam-macam lagi. 


Menyesal

Terasa menyesal apabila renung balik masa yang telah disia-siakan zaman belajar dulu. Alam universitilah segala-galanya relax (bagi saya dan sesetengah pihak sahaja, bukan semua). Masa banyak dihabiskan dengan aktiviti tidak berfaedah. Untuk sentuh buku dan study hanya amalan bermusim saja. Berjaga sampai tak tidur hanya apabila dead-line (bukan dateline) mengejar. Semuanya dilakukan last minit. Namun, sedikit bersyukur kerana masih diberi peluang untuk aktif dalam persatuan-persatuan walaupun tak banyak. Dengan pengalaman yang ada, banyak membantu saya dalam alam bekerja. 


Demi Masa

Setiap kali habis meeting kita akan akhiri dengan tasbih kifarah dan surah al-Asr. Kenapa surah al-Asr? Adakah kita memahami dan menghayati surah ini setiap kali baca? Maksud surah, "Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran." Pernahkah fikir kenapa Allah turunkan surah ini sebagai peringatan pada kita? 

Senario yang berlaku setiap kali peperiksaan dan assignment. Dari awal pengajian sehingga akhir, kebanyakan kita akan hanya baca buku dan buat kerja apabila dah hampir masa sahaja. Kesannya kerja kita sekadar "asalkan siap" , tak efektif dan banyak kesalahan. 

Masa sia-sia kita banyak dihabiskan pada zaman muda. Sedangkan zaman mudalah sepatutnya gunakan masa dengan sebaik-baiknya. Tidak semestinya seseorang itu akan berjaya apabila dia sudah berumur. Lihatlah pada pencapaian Sultan Al-Fateh yang mampu menaluki Kota Konstantinople pada umur 21 tahun (kalau saya tak silap). Sungguh saya kagum dengan pencapaian beliau dan apabila dibandingkan dengan diri ini seperti belakang dan depan tangan. Pencapaian saya "zero"


Pesanan 

Pesanan ini adalah pesanan pada diri saya sekiranya saya mampu putar balik waktu yang telah disia-siakan dan sahabat-sahabat yang lain. Semasa belajar, manfaatkan masa dengan betul. Tingkatkan skill dalam diri kita semua. Caranya macam mana? Caranya banyak iaitu formal dan tidak formal. Tapi saya lebih suka pada tidak formal supaya kita tak rasa berat sangat nak belajar. 

Ilmu perlu ditingkatkan dari masa ke semasa. Mungkin bukan ilmu dalam kelas tapi ilmu luar kelas seperti baca outsources book, join mana-mana program, aktifkan diri dalam persatuan, perbanyakkan bercakap dan berkongsi pengalaman dengan orang yang sudah bekerja dan berjaya. Banyak ilmu yang kita perlu belajar sebenarnya. Contoh seperti ilmu adobe photoshop, jalan raya di sekitar tempat anda, harga barang-barang seperti perabot, jenis-jenis kayu yang sesuai. Cat-cat rumah yang cantik dan murah, tempat-tempat menarik untuk melancong, buku-buku yang best seller dan sebagainya. 

Apabila keluar jalan-jalan dengan kawan, jangan melihat berjalan itu sekadar membuang masa. Kita boleh jadikan dengan aktiviti "lepak" itu sebagai aktiviti yang bermanfaat, hanya kita saja yang perlu kreatif masukkan input dalam aktiviti kita. Contoh seperti aktiviti duduk di tempat orang ramai. Cuba lihat gelagat manusia dan kaitkan dengan apa yang telah diajar oleh Allah dan Rasulullah. Tidak banyak mungkin kita dapat tapi insya Allah sedikit pun dah bermanfaat. Manfaat pada masa yang dihabiskan untuk berfikir dan juga tambah ilmu serta keinsafan dalam diri. 

Akhir kata

Apa-apa pun, selalu tingkatkan ilmu dalam diri kita. Yang sesuai dengan keadaan dan masa. Saya teringat kata-kata sahabat saya, Kakak Ummu Solehah dalam blognya, "Seorang posmen baca buku mengenai hukum hidraulik & termodinamik, seorang hakim baca kitab perubatan ibnu sina, seorang arkitek baca kitab perundangan, seorang doktor menyelidiki ilmu geologi, atau mungkin... seorang ustazah belajar tentang ilmu pegemudian pesawat! ™"


:)

Semoga bermanfaat. Wallahualam