Tuesday, July 31, 2012

Ikan Laga ku Beranak | Part 1

Assalamualaikum wbt

Kali ini aku nak tulis pasal ikan laga pula. Tapi ikut pengalaman aku sahaja. Ikan laga ku nama Ghufran. Sudah empat bulan Ghufran bersama aku. Aku ni tak pasti sangat jenis-jenis ikan laga. Tak tahu pula si Ghufran ni Half Moon ke Full Moon ke apa. Tapi aku rasa Half Moon.



Masa aku beli Ghufran, dia seekor saja. Aku tengok dia buat buih punyalah banyak. Bila ikan laga jantan buat buih, itu bermakna dia ingin bersenyawa. Tapi aku tak cari-cari juga pasangan untuk dia. Sehingga aku ditegur oleh orang rapatku, berdosa buat macam tu kat Ghufran. Hari tu juga aku pergi cari pasangan untuknya.

Si Ghufran ni berwarna merah biru. Aku cari pasangan untuk dia warna pink gitu. Comel, kan? Pasangannya dia beri nama Zara'. Kecil sangat si Zara' nih. Tapi itulah yang aku rasa sesuai dengan Ghufran. 

Salah satu sebab kenapa aku tak cari-cari pasangan untuk Ghufran ialah banyak songehnya ikan ini nak beranak. Setakat yang aku baca dalam internet, kena guna daun tu daun ni.  Kena ada gelas plastik, kena ada pokok dan lain-lain. Aku pula jenis kemalasan sikit bab-bab barang banyak nih. 

Masa aku beli Zara', aku terus beli aquarium baru. Kecil sikit dari aquarium ikan oscar. 

Ikan laga ni tak boleh terus masukkan jantan dan betina sekali. Kena biar dia bertentangan mata dulu. Jadi aku letak Ghufran dan Zara' dalam aquarium besar tu. Tapi Zara' letak dalam balang kecil satu lagi. Mula-mula aku letak Ghufran dalam bekas kecil. Lupa pula yang dia perlukan ruang untuk buat sarang buih. 



Sepatutnya bagi ikan bertentangan mata sekurang-kurangnya tiga hari. Tapi aku tak sabar-sabar nak tengok mereka bekerja bersama, hehe. Jadi tak sampai separuh hari pun aku masukkan Zara' dalam tempat Ghufran. Masa tu aku tergelak tengok Ghufran gelabah. Ke sini ke sana, pening aku tengok si Ghufran. Si Zara' pula macam jual mahal. Tak peduli pun si jantan yang mengelabah tu. 2-3 jam juga Ghufran mengelabah, akhirnya aku asingkan kembali Zara' dan Ghufran.

Orang kata kena letakkan glass plastik supaya ikan jantan buat sarang bawah tu.. Aku letak juga. Tapi Ghufran tak buat pun sarang dalam tu. Aku pun naik konfius dengan ikan aku ni. Ghufran buat buih merata tempat. Itu bermaksud dia dah bersedia nak bersenyawa.

Oh, bukan ikan jantan sahaja perlu bersedia, kena tengok si dara pula bagaimana. Sekiranya ikan laga betina bersedia, boleh lihat pada badannya yang ada garis putih (tapi Zara' tak ada pun. Atau sebab dia dah berwarna pink jadi susah nak bezakan.) Selain garis pada badannya, tengok juga biji telur warna putih yang berada di bawah perutnya.

Lupa pula, masa asingkan ikan jantan dan betina itu, sebaiknya kurangkan tahap air. Sebab nanti bila telur dah keluar, ikan jantan akan kutip telur letak kat sarang tersebut. Sekiranya air terlalu dalam, bapa ikan akan kepenatan dan ia terlalu dalam untuk anak ikan yang akan dilahirkan nanti (Part ini nanti sambung entry seterusnya)

Dalam masa dua hari bertentangan mata, bila aku rasa kedua-dua pihak dah bersedia, aku masukkan Zara'. Macam biasa, Ghufran mengelabah. Ke sini sana.. Lama-lama dia dah mula kejar Zara' kejar punya kejar aku pun tak larat nak tunggu.

Sampai petang esok hari, aku tengok Ghufran sedang lilit badan Zara' dan telur-telur putih dah keluar. Teruja sangat masa tu! Lepas aku rasa telur dah keluar, aku asingkan Zara' sebab dia akan makan telur sendiri. Dalam masa yang sama Ghufran kutip telur-telur tersebut letak di sarang buih.




Zara' diasingkan dan diberi makan cukup. Ketika ini Ghufran perlu berpuasa. Telur kali ini tak banyak. 

Macam-macam aku buat tanpa ketahui. Aku kacau air dia, siap tiup-tiup buih tu lagi sebab nak tengok mana letaknya telur ikan.

Sebenarnya salah! Dan ya, kali pertama gagal memperoleh anak. Sebab apa? Sebabnya telur ikan laga perlu berada di dalam air yang tenang serta dipenuhi dengan pokok-pokok dan juga dalam bekas yang ditutup tidak berangin.

Maka kali pertama aku gagal membiakkan ikan laga.

Kali kedua? Insya Allah pada entry seterusnya.




Sunday, July 22, 2012

Ikan Guppy

Assalamualaikum wbt

Ramadhan Kareem, sahabat-sahabat. Semoga sentiasa dalam rahmat Illahi. Setiap kali Ramadhan, kita mengharapkan Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan sebelumnya. Semoga Allah menerima doa kita semua. 

Kali ini saja nak tulis tentang ikan. Sekarang aku bela ikan lebih kurang 27 ekor. 24 ekor ikan Guppy, seekor ikan Oscar dan dua ekor ikan Laga. 

Ia menjadi hobi ku sejak enam bulan yang lalu. 

Pernah baca buku Ustaz Pahrol, katanya lebih kurang, ajarlah anak-anak memelihara binatang agar dapat memupuk kasih sayang. Ya, kasih sayang antara manusia dan binatang. 

Dan aku salah seorang yang diajar memelihara binatang sejak kecil. Antaranya ialah, ikan, burung, arnab, tikus (Tikus yg orang buat bedah kt lap tu. Warna putih, ekor merah), hamster, guinea pig, tupai, kucing, ayam dan burung puyuh.. Er, setakat itu saja rasanya yang pernah aku bela. Em, tambah satu lagi, cacing. Haha.


Ikan Guppy 

Kali ini aku akan menulis tentang ikan Guppy. Ikan Guppy adalah antara ikan yang senang bela. Ia adalah ikan air tawar. Senang beranak dan senang jaga. Tak perlu banyak barang dan tak banyak songeh. Ikan guppy aku hanya berbekalkan oksigen dari air dan pokok-pokok sahaja. Namun, lebih baik ia dibekalkan oksigen supaya ikan guppy lebih sihat. Sebaik-baiknya ia ditempatkan diluar rumah kerana angin akan menambah oksigen dalam air. Ikan guppy akan lebih sihat jika berada dalam tempat redup. Walau bagaimanapun, apa-apa binatang ia perlu perhatian dari tuannya.

Di Thailand, kerajaan menggalakkan pembelaan ikan guppy dalam bekas-bekas supaya dapat mengurangkan pelbagai penyakit yang disebabkan oleh nyamuk. 

Ikan guppy jantan sizenya lebih kecil dari ikan guppy betina dan ekornya lebih cantik serta colorful berbanding dengan ikan guppy betina. 

Ia senang beranak. Umur 3-4 bulan mereka sudah boleh bersenyawa dan beranak. Sekarang anak-anak ikan guppy aku yang dah umur dua bulan lebih, ada yang sudah besar dan mula "kejar-kejar" betina, aku dah asingkan dan kahwinkan mereka tanpa wali (sebab wali dia dah mati, akibat jangkitan virus dari ikan guppy lain. Sobs)

Cara beri makan ialah dua kali sehari. Tapi aku punya macam berkali-kali je tapi dalam kuantiti yang tak banyak. Sebab asalkan aku pergi dekat mereka akan buat muka kesian minta makanan. Terpaksala mama bagi makan. Haha. Aku bagi makanan biasa yang terdapat di kedai makan. Kadang-kadang bagi juga cacing-cacing. Kongsi dengan ikan Oscar dan ikan laga. 


Kalau nak basuh bekas, eloknya tinggalkan separuh atau 1/4 air yang lama. Aku pakai air paip saja. Tapi jangan lupa masukkan anti klorin. Tak perlu banyak. Jika bekas kecil dalam setitik-dua saja. 

Ikan guppy betina senang bunting, yang dah bunting, boleh tengok perut beliau kalau besar sangat. Itu maksudnya anda dah boleh asingkan dia dalam wad persalinan. Asingkan ayahnya sekali sebab ayahnya akan makan anak-anak tersebut. Biasanya ikan guppy mampu beranak antara 22-25 ekor. Ikan guppy aku dulu masa 1st batch, 16 ekor dan 2nd batch sebanyak 8 ekor.

Dalam wad persalinan harus tidak ada batu-batu. Sebab mengikut pemerhatian ku, anak ikan guppy yang baru lahir akan duduk di dasar bekas. Kalau ada batu nanti dia lekat tak pasal-pasal meninggal dunia nanti. 

Selepas mak dia dah habis bersalin, maka asingkan mak dia pula. Takut mak dia makan anak-anak tersebut.

Rumah-rumah ikan, sebaik-baiknya ada pokok-pokok dan batu-batu. Jadikan ia seperti dalam sungai-sungai. Pagi2 aku akan kenakan matahari sikit, biar mereka fresh.

Setakat ni aku belum study lagi pasal penyakit ikan guppy. Tapi setakat yang aku baca, kalau nampak ikan sakit cepat-cepat asingkan ke bekas lain. Selain itu, air bekas yang sebelum itu juga perlu dibersihkan agar ikan guppy yang lain tidak terkena penyakit. Ubat-ubat untuk bunuh bakteria boleh ke kedai-kedai ikan. Hoho.

Itu sajalah rasa. Hari-hari aku cakap pasal ikan. Sampai orang-orang yang rapat dengan aku hanya mampu dengar. Kui, kui, kui..

Aku nak upload gambar. Tapi asalkan aku cuba upload saja internet aku putus. Lalu aku pun putus angin juga. 


Siapa berminat nak ikan guppy meh amek.. Aku boleh bagi, tapi tak banyak la. Haha

: )

Selamat menunaikan ibadat di bulan Ramadhan.