Sunday, August 5, 2012

Ikan Laga ku Beranak | Part 2

Sambungan cerita pada entry yang lepas. Aku tulis ini mengikut pengalaman aku. 

Pada kali pertama anak ikan aku tak berjaya dibiakkan. Faktor paling besar ialah:

1. Air terdedah pada angin yakni aquarium tidak ditutup tambah-tambah pula aku pergi tiup-tiup sebab cari telur. Dengan cara itu sebenarnya aku telah merosakkan sarang-sarang buih.

2. Air sentiasa bergerak-gerak. Pada asalnya air yang mempunyai sarang buih perlu berada dalam keadaan tenang. Masa tu aku sesuka hati pergi kacau-kacau, angkat bekas mak dia la apa la. Hahaha. Maka gagal lah percubaan membiakkan anak ikan laga ku pada kali pertama. 

Jadi aku pun bagilah induk-induk ikan aku rehat. Bagi makan yang cukup. Selepas 3-4 hari, aku tengok si Zara' ada telur lagi. Masa tu Ghufran dan Zara' masih bertentangan mata. 

Aku pun masukkan Zara' dalam bekas Ghufran. Ketika itu Ghufran dah mula buat buih-buih. Malas dah aku tunggu Ghufran dengan Zara' bertindak seterusnya. Aku pun keluar pergi mana entah, balik-balik telur dah penuh kat sarang! Masya Allah, cepat betul.



Lepas tu aku pun cepat-cepat asingkan ibunya. Ambil gambar dan post kat FB. Sepupu aku kat Bangkok mula jadi Penasihat aku. 

Katanya air kena sikit, nanti terlalu dalam untuk bapa ikan. Sebab bila telur jatuh, bapa ikan akan kutip dan letak balik kat buih-buih. Aku pun cuba buang air sikit demi sikit, aku kurangkan dalam 3 inci. Tapi kena buat dengan cara selembut mungkin, jangan sampai sarang buih pecah. 

Dan kalau air terlalu dalam juga, ia bahaya untuk anak ikan baru nak "terbang" nanti dia lemas. 

Aku jumpa video anak ikan laga yang baru lahir, boleh klik di sini

Aku hairan. Kenapa dilahirkan sebagai anak ikan tapi boleh lemas dan kenapa perlu dia terbang. Erk, ini anak ikan ke anak burung. Hahah. Bila dah jadi anak baru aku faham sebab apa. Anak ikan laga yang baru lahir teramatlah kecil. Sampai ambil gambar pun tak nampak, tapi ye la kan, aku pakai camera phone saja lainlah DSLR. Dia akan jatuh ke bawah, dan cuba "terbang" iaitu cuba naik atas balik. Ia sama ada naik sendiri atau ayah dia akan tolong. Tapi anak terlalu banyak, penat juga Ghufran nak buat semua sendiri. 

Selain itu, air juga kena tenang dan tak kena angin. Aku pun pinjam penutup aquarium ikan oscar dengan mengharapkan tiada percubaan membunuh diri, alhamdulillah. Ikan Oscar aku behave saja.

Selepas tiga hari telur menentas, kepala anak ikan masih kat buih-buih. Keadaan mereka dalam bentuk menegak macam kena gantung gitu. Dan ayah dia dah bertugas, menyelamatkan anak-anak ke tempat yang sepatutnya. 

Kesian betul tengok Ghufran, penat. Tapi tulah pengorbanan seekor ayah ikan. Ekekek. Ketika ini puasakan Ghufran.

Lepas 3-4 hari, anak ikan sudah mula boleh berenang sendiri. Masa ni bahaya sebab ayah ikan tengah lapar takut dia tukar anak-anak dengan jejentik. Asingkan mereka secepat mungkin.

Aku rasa anak ikan aku ada dalam 70-80 ekor lebih. Teramatlah kecil. Aku hanya buh pokok-pokok dan mereka akan cari makan sendiri. Ketika ini juga jangan dedahkan anak ikan pada matahari, sebab cahaya matahari boleh rosakkan mata dan organ dalaman anak ikan. 

Semoga hiduplah anak-anak ikan aku. Sekarang aku balik kampung, sebulan kena tinggal. Risau juga tapi tawakkal kepada Allah saja.