Saturday, November 10, 2012

Elak Menjadi Muflis dan Berhutang

Baru-baru ini surat khabar mengeluarkan kenyataan bahawa seramai 45,000 orang muda umur bawah 35 tahun muflis. Peratusan pemuda muflis tertinggi adalah daripada kaum Melayu.

Bagi aku, kita jangan salahkan kerajaan sebab barang mahal atau sebab gaji kita kecil. Jangan salahkan orang lain tapi harus lihat pada diri sendiri, sejauh mana kita mengurus kewangan kita. 

Ada orang yang gajinya kecil, tapi cukup, bahagia dan tidak perlu berhutang. Sebaliknya ada orang yang gajinya besar tetapi bulan-bulan tak cukup.

Di mana salahnya? 


Kebanyakkan dari kita tak tahu apa yang keperluan dan apa yang kemahuan. Bagi aku kita perlu bahagikan antara kemahuan dan keperluan (wants and needs) dan sentiasa berkira-kira. Apa yang penting, menahan nafsu untuk berbelanja perlu tinggi. Kalau boleh sentiasa bawa kalulator. Setiap kali nak membelanja, kira dulu, "Mampukah aku membeli benda ni?" "Berapa duit yang aku tinggal" dan sebagainya. 

Setiap kali dapat gaji, buatlah plan kewangan. Apa yang sudah pasti, kena ada duit simpanan. Duit simpanan perlu ditetapkan terlebih dahulu sebelum perbelanjaan. Bukan sudah habis kira untuk berbelanja baru ada quota untuk menyimpan (ini yang aku selalu diingatkan oleh Mama aku)

Senaraikan terdahulu perkara-perkara yang akan wajib dibelanjakan. Ini adalah apa yang aku guna, hanya berkongsi. Boleh tambah sendiri sesuka hati. 


1. Duit simpan bulanan

2. Sewa rumah

3. Bil air, elektrik, internet

4. Bill telefon

5. Minyak kereta (yang digunakan untuk bekerja dan sosial)

6. Parking

7. Toll

Tujuh perkara ini antara kewajiban yang aku bayar setiap bulan. Selebihnya aku akan bahagi 30 hari. Jadi setiap hari aku ada duit sebanyak contoh RM30 untuk berbelanja. Jadi maksimum aku bawa bersama adalah sebanyak itu sahaja. Baki setiap hari akan dibawa balik dan disimpan. Jangan sekali-kali cuba menghabiskan RM30 pada hari tersebut. 

Mak aku kata, kalau duit tak cukup makan sahajalah apa yang ada walaupun nasi dengan kicap. Jangan buat pinjaman. Kisahnya, pekerja mak aku suka membasir. Hari-hari beli baju baru, beli baju baru untuk anak (hampir setiap hari) sampai mak aku dah penat mengingatkan beliau. Apa yang terjadi sekarang? Beliau menghilangkan diri sebab sebenarnya dah buat pinjaman haram (Ala-ala Ah Long di Bangkok). Sehingga suaminya terpaksa jual kereta bayar hutang untuk isteri. Itu pun belum habis..

Sebab inilah mak aku takut sangat. Takut anak-anak membazir, jadi hari-hari aku diingatkan.

Kalau ikut mak aku, beliau suruh simpan 1k setiap bulan. Tapi gaji aku kecil saja jadi aku simpan sebanyak mungkin yang aku mampu. Tidaklah sampai 1k. 

Menyimpan duit, bukan bererti kita tak boleh beli apa-apa langsung. Boleh, tapi elak dari berhutang. Dan seperti yang mak aku kata, kalau tak ada duit, makan sahaja nasi dengan kicap sekali pun. Dan yang penting, mengenal pasti keperluan dan kemahuan kita sebelum buat apa-apa keputusan. 

Apa yang aku perasan, yang baru bekerja ni dah mimpi nak beli macam-macam. Handphone nak canggih-canggih, kereta nak mahal-mahal, handbag mahal, kasut mahal, makan mahal-mahal, nak lepak tak mainlah kedai tepi jalan tapi Starbug saja, kad kredit dan lain-lain lagi. 

Satu hari aku dengar radio Era kalau tak silap yang membincangkan tentang perkara ini. Pemuda umur 24 tahun tapi sudah ada dua kereta. Akibatnya tak boleh buat pinjaman apa-apa dah sebab bank tak lepas. 

Buatlah financial planning, sahabat-sahabat. Kalau tak mampu nak buat simpanan, jangan bebankan masa depan kita dengan hutang. 

Selain buat financial planning, kuatkan beribadat. Solat jangan tinggal, tambah sikit solat Dhuha dan yang penting sentiasa bersedekah. 

Boleh baca tip-tip pengurusan kewangan di internet. Jika di FB aku suka follow seorang penulis buku PTS. Nama beliau Shamsuddin Kadir. Boleh subscribe-nya beliau sentiasa berikan info pada kita. Selain itu, boleh buka website Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) untuk pelbagai info pengurusan kewangan

Semoga berjaya.