Sunday, July 22, 2012

Ikan Guppy

Assalamualaikum wbt

Ramadhan Kareem, sahabat-sahabat. Semoga sentiasa dalam rahmat Illahi. Setiap kali Ramadhan, kita mengharapkan Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan sebelumnya. Semoga Allah menerima doa kita semua. 

Kali ini saja nak tulis tentang ikan. Sekarang aku bela ikan lebih kurang 27 ekor. 24 ekor ikan Guppy, seekor ikan Oscar dan dua ekor ikan Laga. 

Ia menjadi hobi ku sejak enam bulan yang lalu. 

Pernah baca buku Ustaz Pahrol, katanya lebih kurang, ajarlah anak-anak memelihara binatang agar dapat memupuk kasih sayang. Ya, kasih sayang antara manusia dan binatang. 

Dan aku salah seorang yang diajar memelihara binatang sejak kecil. Antaranya ialah, ikan, burung, arnab, tikus (Tikus yg orang buat bedah kt lap tu. Warna putih, ekor merah), hamster, guinea pig, tupai, kucing, ayam dan burung puyuh.. Er, setakat itu saja rasanya yang pernah aku bela. Em, tambah satu lagi, cacing. Haha.


Ikan Guppy 

Kali ini aku akan menulis tentang ikan Guppy. Ikan Guppy adalah antara ikan yang senang bela. Ia adalah ikan air tawar. Senang beranak dan senang jaga. Tak perlu banyak barang dan tak banyak songeh. Ikan guppy aku hanya berbekalkan oksigen dari air dan pokok-pokok sahaja. Namun, lebih baik ia dibekalkan oksigen supaya ikan guppy lebih sihat. Sebaik-baiknya ia ditempatkan diluar rumah kerana angin akan menambah oksigen dalam air. Ikan guppy akan lebih sihat jika berada dalam tempat redup. Walau bagaimanapun, apa-apa binatang ia perlu perhatian dari tuannya.

Di Thailand, kerajaan menggalakkan pembelaan ikan guppy dalam bekas-bekas supaya dapat mengurangkan pelbagai penyakit yang disebabkan oleh nyamuk. 

Ikan guppy jantan sizenya lebih kecil dari ikan guppy betina dan ekornya lebih cantik serta colorful berbanding dengan ikan guppy betina. 

Ia senang beranak. Umur 3-4 bulan mereka sudah boleh bersenyawa dan beranak. Sekarang anak-anak ikan guppy aku yang dah umur dua bulan lebih, ada yang sudah besar dan mula "kejar-kejar" betina, aku dah asingkan dan kahwinkan mereka tanpa wali (sebab wali dia dah mati, akibat jangkitan virus dari ikan guppy lain. Sobs)

Cara beri makan ialah dua kali sehari. Tapi aku punya macam berkali-kali je tapi dalam kuantiti yang tak banyak. Sebab asalkan aku pergi dekat mereka akan buat muka kesian minta makanan. Terpaksala mama bagi makan. Haha. Aku bagi makanan biasa yang terdapat di kedai makan. Kadang-kadang bagi juga cacing-cacing. Kongsi dengan ikan Oscar dan ikan laga. 


Kalau nak basuh bekas, eloknya tinggalkan separuh atau 1/4 air yang lama. Aku pakai air paip saja. Tapi jangan lupa masukkan anti klorin. Tak perlu banyak. Jika bekas kecil dalam setitik-dua saja. 

Ikan guppy betina senang bunting, yang dah bunting, boleh tengok perut beliau kalau besar sangat. Itu maksudnya anda dah boleh asingkan dia dalam wad persalinan. Asingkan ayahnya sekali sebab ayahnya akan makan anak-anak tersebut. Biasanya ikan guppy mampu beranak antara 22-25 ekor. Ikan guppy aku dulu masa 1st batch, 16 ekor dan 2nd batch sebanyak 8 ekor.

Dalam wad persalinan harus tidak ada batu-batu. Sebab mengikut pemerhatian ku, anak ikan guppy yang baru lahir akan duduk di dasar bekas. Kalau ada batu nanti dia lekat tak pasal-pasal meninggal dunia nanti. 

Selepas mak dia dah habis bersalin, maka asingkan mak dia pula. Takut mak dia makan anak-anak tersebut.

Rumah-rumah ikan, sebaik-baiknya ada pokok-pokok dan batu-batu. Jadikan ia seperti dalam sungai-sungai. Pagi2 aku akan kenakan matahari sikit, biar mereka fresh.

Setakat ni aku belum study lagi pasal penyakit ikan guppy. Tapi setakat yang aku baca, kalau nampak ikan sakit cepat-cepat asingkan ke bekas lain. Selain itu, air bekas yang sebelum itu juga perlu dibersihkan agar ikan guppy yang lain tidak terkena penyakit. Ubat-ubat untuk bunuh bakteria boleh ke kedai-kedai ikan. Hoho.

Itu sajalah rasa. Hari-hari aku cakap pasal ikan. Sampai orang-orang yang rapat dengan aku hanya mampu dengar. Kui, kui, kui..

Aku nak upload gambar. Tapi asalkan aku cuba upload saja internet aku putus. Lalu aku pun putus angin juga. 


Siapa berminat nak ikan guppy meh amek.. Aku boleh bagi, tapi tak banyak la. Haha

: )

Selamat menunaikan ibadat di bulan Ramadhan.







20 comments:

muhamad zairi bin marzuki said...

assalamualaikum..wahai mama ikan guppy, xbg anak2 mama puase gak ke..??..hoho

Nomad Melayu said...

Assalamualaikum,

Susah juga bela ikan ^^"

Tasneem Sayorwan said...

Dear Zairi,

Ws'lam wbt! haha. Belum cukup umur. kui3


Dear Musfafir Melayu,

Ws'lam wbt.

Alhamdulillah. Eh, susah ke? hehe

muhamad zairi bin marzuki said...

hoho..umo bkn penghalang..posa skerat hri pn xpa..haha.=P

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Upload la pic2 guppy..


thank you:D

drajat said...

Assalamualaikum....saudaraku di Malaysia!Apa Kabar? Saya senang dengan artikel kamu yang bagus...Terima kasih sudah posting artikelnya

Camnilah said...

Salam....apabila anak gapi lahir bla bleh bgi mkn??? Sya lps sejam beranak terus bgi mknan pellet yg dihancurkan....ada orang lps 3 hari bru bgi ye ke?? Lps tuh sya ada jgk bi kuning telur tpi air cam kotor je....x salin takpe ke..??

Tasneem Sayorwan said...

Camilah - Ws'lam wbt. Boleh saja.. saya terus bagi makanan kat ikan guppy yg baru lahir. Tiada masalah.. saya bagi makan biasa. Cuma tumbuk bagi kecil sikit lagi senang depa nak makan.

QA's ~ mamapapa said...

salam kenal..trjumpa blog ni waktu tgh googled pasal ikan guppy :))

Unknown said...

Saya Ada ikan oscar dan mempunyai corak berbentuk nombor tiga.....

Unknown said...

Aslmkum , saya Ada ikan oscar dan badannya mempunyai corak berbentuk nombor 3. Agak2 berape eh kalau jual?

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

Kalau bela ikan molly dan bela dalam tong pastu letak kiambang ..rasanya ada chance tok survive tk?

Unknown said...

Kalau bela ikan molly dan bela dalam tong pastu letak kiambang ..rasanya ada chance tok survive tk?

Tasneem Sayorwan said...

@rukiah yusof. saya rasa xde masalah. ikan molly keperluan dia lebih kurang dgn ikan guppy. senang dijaga

Unknown said...

assalamualaikum
tima kasih coz post benda nie...sgt mmbantu!!keep it up ..saya suka mmbaca blog nie..

Tasneem Sayorwan said...

wslam wbt. heww heww. terima kasih :)

Anonymous said...

assalammualaikum..terima kasih share..baru je start bela ikan gapi arini..dapat 15 ekor..da mati 5 ekor..

Anonymous said...

Salam,saya bru bela ikan guppy ni.. baru 2 hari.. ikan guppy ni,dia bergerak memang agresif eh??

Tasneem Sayorwan said...

ws'lam wbt. yee.. sangat agresif. tak reti duk diam