Assalamualaikum wbt

Saja aku tulis pasal urusan perkahwinan aku. Sebab takut lupa. Lambat lagi aku nak kahwin tapi aku tak banyak cuti jadi dah survey sikit demi sedikit. 

Di sini aku ingin tulis tentang maklumat urusan aku yang bukan warganegara Malaysia dan ingin berkahwin di Malaysia. Begini senarionya:

Bakal suami (Rahsia. Siapa tahu diam-diam saja)    
- Lelaki (of course la)
- Islam
- Warganegara Malaysia
- Ore Kelate


Bakal isteri (Aku)
- Perempuan (heh)
- Islam
- Bukan warganegara. Warga Thailand (Berada di Malaysia dengan memegang permit kerja)
- Orang Bangkok

Setakat ini aku dah pergi tiga tempat di Kuala Lumpur untuk bertanya. Apa-apa pun, Insyallah akan akad nikah di Kelantan di mana undang-undang pernikahannya berbeza  dengan negeri lain. 


Kedutaan Thailand (di Ampang) hanya memerlukan :

1. Akuan bujang dari Pejabat Wilayah bakal pasangan yang bukan warganegara. 


JAIS memerlukan :

1. Akuan bujang dari syarikat yang aku kerja
2. Kebenaran pernikahan dari kedutaan (Melalui surat Akuan Bujang)


Imigresen Malaysia memerlukan :
1. Borang permohonan nikah dengan bukan warga negara (boleh minta dengan imigresen)
2. IC/ passport bakal suami dan isteri. 


Itu maklumat yang aku perolehi.

Maklumat dari segi undang-undang Kelantan pula hanya memerlukan :
1. Surat kebenaran dari Pejabat Agama di Thai. 
2. Dan lain-lain itu biasalah. 

Jika di Bangkok, sekiranya Muslim Thai ingin berkahwin, memadai hanya dengan kebenaran wali selepas itu daftar kahwin seperti biasa. Tidak seperti di Malaysia kena dapatkan kebenaran dari pejabat agama juga. Ada kebaikannya sebab semua tu akan melindungi hak masing-masing sekiranya berlaku penceraian. 

Ada yang mencadangkan supaya dapatkan surat dari Selatan Thai sebab mereka akan tulis dalam bahasa Melayu terus. Tapi setakat ini aku nak cuba dapatkan surat kebenaran kahwin tu dari Pejabat Agama di Bangkok juga. 

Itu maklumat yang aku dapat. Setakat ni belum lagi ada maklumat yang terusnya.

Itu cara orang Islam. Kawan aku orang Budha. Procedure yang beliau bagitahu aku lain pula caranya. Iaitu :

Bakal suami : Budha, warga Thai.

Bakal isteri : (Tak pasti agama apa), warga Malaysia


Kata beliau kena dapatkan :

1. Surat Akuan Bujang. 
2. IC 
3. Passport
4. House registration

Semua di translate. 

Bawa ke semuanya ke Ministry of Foreign Affairs untuk minta kebenaran bagi berkahwin di luar negara. 

Selepas itu dapatkan pengesahan di Kedutaan Malaysia di Thai. 

Beres semua di Thai, dapatkan pengesahan/ kebenaran dari Imegresen di Putrajaya. 

Hm, setakat ini aku belum tahu yang mana satu perlu aku buat betul-betul. Tanya ramai orang jawapan semua berbeza-beza. 
Nanti ada update aku tulis lagi. Saja mana tahu ada orang nak kahwin macam aku, sekurang-kurangnya dapat bayangan sikit. 


Tapi, kena ingat.. Kahwin dengan bukan warganegara banyak kos terutamanya kos perjalanan. 

Kesian bakal suami aku. Semoga tiada penyesalan di hatinya..










5 comments:

gadisBunga™ said...

kelate dengan bangkok - takpe...tak jauh benar...kalau dah sayang kan. huuu

semoga urusan dipermudahkan ye. amin...

Tasneem Sayorwan said...

Terima kasih..

Ameen.. :)

ku syuk said...

Banyak juga kos dan tatakerja yang kena buat tu,

Moga Allah permudahkan dan lancar segalanya amiin insyaAllah :)

Mabruuk neem, semoga kekal bahagia susah senang sampai syurga dengan your Qawamah, sampai juga hajat dia :D

muhamad zairi bin marzuki said...

Tahniah neem..=)..moga dipermudahkan segalanya.."nt ikan2 dapat jgaan dr 2 org lah lepas ni"..=)

Wan Abdul Baith Izzuddin bin Wan Mustapa said...

salam ziarah kak, mubarak muqaddam... :)