Thursday, November 3, 2011

Ibu, rindu teramat

Kebelakangan ni saya asyik teringatkan mak saya. Apa khabar agaknya? Walaupun setiap hari call rumah tapi rasa macam masih belum kurang lagi rasa rindu. Itu rutin saya dan adik yang berada di Jordan. Kami akan call rumah semata-mata cakap dengan mama. Dua-tiga kali sehari. Tiada orang lain call.

Saya antara orang yang rasa tidak begitu banyak kenangan manis bersama mak. Sudah terbiasa meninggalkan rumah. Sudah 10 tahun jarang-jarang bertemu. Tapi entah kenapa kebelakangan ini saya rasa amat rindu. Rindukan seorang mak. Bukankah selama ini saya (kononnya) kuat tanpa mak? Tapi sebenarnya itu hanya tipu diri sendiri. Sungguh saya tak kuat tanpa mak. Saya rindu mak. 

Kali terakhir saya jumpa mak masa saya convo. Minggu lepas. Malam itu saya demam. Sejuk mengigil sehingga sakit tulang belakang, menangis. Ketika itu emak ada bersama. Jelas raut wajahnya yang bimbang akan diri ini tapi dalam masa yang sama masih menunjukkan kekuatan.

Saya tak pernah tengok mak menangis sebab saya dan adik-adik sakit. Tak pernah tengok mak menangis bila kami meninggalkan beliau untuk belajar. Sejak besar saya tak pernah menangis peluk mak. Sekuat pun salam, cium-cium dan terus melangkah tanpa menoleh. 

Kalau adik saya, dia akan menangis sambil peluk mak. Mak? Selamber dia, tak akan menangis walau sedikit.

Sejak kerja, baru saya tahu dan rasa penat lelah mak dan ayah selama ini. Kadang-kadang terasa kesal bila mak minta diurut dan saya tak buat bersungguh-sungguh. Sekarang pula duduk jauh..Hanya mampu call rumah setiap hari. Lakukan apa saja yang dia redai. Sungguh saya rindukan mak. 

Saya bersyukur mak masih diberikan umur yang panjang, masih bersama saya, ayah dan adik-adik. Saya tak begitu nampak penat lelah mak disebabkan saya jauh dengan beliau. Tapi saya yakin, mak begitu kuat hadapi segala-galanya. 

Saya tak pasti apa yang saya boleh buat untuk membalas segala jasa mak. Sungguh saya tak pasti.

Sekali lagi saya selalu pesan kat sahabat-sahabat, bila kalian masih ada peluang bersama mereka, mendekati mereka.. Janganlah lukakan hati mereka. Sekiranya tak boleh balik, call lah mereka selalu. Jangan hanya sedar bila mereka tak bersama kita.

Berbaktilah pada ibu bapa sebagaimana kita ingin anak-anak kita berbakti pada kita. Lakukannya sekarang.  

Itulah mak saya. Pengorbanan begitu besar, tiada tandingan. Kekuatannya mengatasi segala kekuatan raja-raja. Ya Allah, panjangkanlah umur ibu ku, ayah ku. Sayangilah mereka sebagaimana mereka menyayangi ku. Kuatkanlah mereka.. T_T 

1 comments:

Kusyuk said...

:) jangan buat beliau sedih