Sunday, November 27, 2011

Paksa Rela Masuk Tandas Awam

Setiap kali ingin masuk tandas awam kita akan fikir dua-tiga kali untuk menggunakannya. Sekiranya betul-betul tak "tahan" baru kita sanggup masuk tandas awam, itu pun secara paksa rela.

Rata-rata tandas awam di masyarakat kita ini kotor. Saya teringatkan satu "memo" dalam salah satu tandas awam, bunyinya begini "Tinggalkan keadaan tandas sebagaimana anda ingin jumpa keadaan tersebut."

Tidak pasti pula tandas lelaki macam mana, tapi tandas perempuan saja pun sudah "menakutkan" kita. Tidak boleh hanya mengharapkan cleaner saja lakukan semua kerja pembersihan. Sebaliknya kita sendiri yang sama-sama jaga kebersihan tersebut.

Apa yang kita ingin temu ialah keadaan tandas yang bersih. Begitu juga dengan orang lain. Posting kali saya rasa perlu sedikit terbuka, mungkin? Walaupun ia sedikit memalukan tapi perlu diberitahu. Kepada kaum lelaki yang baca, pastikan ia disampaikan kepada isteri, anak-anak perempuan mahupun adik-adik perempuan.

Menjaga kebersihan adalah satu amanah dari Allah jua. Bukankah Allah itu Bersih dan Dia suka yang bersih-bersih? Kita selalu tekankan makanan yang bersih, tempat tinggal yang bersih, tandas rumah yang bersih tapi apabila ke tempat awam semuanya dilepas-tangan sebab kita tak rasakan ia adalah tanggungjawab kita. 

Pernah dalam perjalanan pulang ke KL, saya singgah di satu surau untuk tunaikan solat. Tandas sangat kotor, lampin bayi bersama "isi"nya sekali merata-rata. Sedangkan itu tempat beribadat. Mungkin tiada pihak pengurusan masjid yang bertanggungjawab untuk membersih tapi salah kita sebab tinggalkan lampin bayi macam tu.

Tahap kekotoran tempat awam mencerminkan mentaliti masyarakat, benar? Cuba kita lihat negara yang maju, mereka diajar untuk buang sampah di tempat yang sepatutnya bukan merata-rata tempat. 

Untuk tidak jadikan entri ini terlalu panjang, sedikit ingatan buat diri sendiri serta sahabat-sahabat apabila menggunakan tandas awam:

1. Pastikan ia bersih sebelum keluar, tidak tinggal sebarang khazanah dalam tandas tersebut.
2. Lampin bayi, tuala wanita, pentiliner hendaklah dibungkus baik-baik dan dibuang baik-baik. Sekiranya mampu, basuhkan ia sebelum buang. Sentiasa sediakan kertas recycle untuk pembungkusan-buang. Selalunya saya ternampak 3 benda ni bersama... ah. Tidak bolehkah bungkus secara baik-baik? Ia memalukan dan membahayakan. Mana tahu ada orang yang tak baik ambil "barang" tersebut dan buat macam-macam seperti sihir? Nak salahkan siapa?
3. Biasanya tandas awam akan menyediakan dua jenis tandas iaitu jenis cangkung dan duduk. Bagi mereka yang tak biasa guna tandas jenis duduk (saya tak tahu macam mana nak jelaskan), ada yang sanggup bercangkung atas tu bersama kasut dan tak cuci balik. Kesan tapak kasut mampu menyebabkan orang lain jijik untuk menggunakannya. 
4. Dan tahukah anda, pernah ada kes kemalangan di mana tandas jenis duduk itu pecah kerana tidak mampu terima berat pengguna. Sebaik-baiknya gunalah tandas yang jenis sesuai dengan "kemampuan" anda.
5. Tidak terlalu lama gunakan tandas awam. Sebaik-baiknya percepatkan masa penggunaan tandas tersebut. 
6. Tidak membazirkan air dan tisu.
7. Sekiranya tiada tong sampah disediakan, berusahalah untuk buang "barang berharga" anda di tong sampah tempat lain bukan di lantai tandas.

Cuba renungkan, adakah selama ini kita gunakan tandas awam seperti gunakan tandas di rumah sendiri? Andai semua orang sama-sama jaga tandas awam bersama para cleaner Insya Allah tandas akan bersih.

Selamat beramal. Semoga mendapat sedikit manfaat! 


:)




0 comments: