Wednesday, December 28, 2011

Ada Bezanya

Ini kisah dulu-dulu.

Grad nanti nak kerja apa? Tanya seorang pakcik.

"Apa-apa kerja yang berkaitan dengan kebajikan. Dapat menolong orang yang penting Islamik." Jawab saya.

"Kerjalah dulu kat syarikat besar-besar. Kumpul duit banyak-banyak dulu. Nanti boleh tolong orang. Kerja kebajikan ni duit tak banyak!" Kata pakcik itu.

Saya diam. Malas nak berkata-kata lagi. Bukan dia faham saya. Kebahagiaan sebenar bagi saya ialah apabila dapat peluang menolong orang. Duit tak banyak gila pun, hati saya tenang. Itu dah cukup. 

Kata-kata dalam sebuah buku, nak bahagiakan diri sendiri kena bahagiakan orang lain dulu. 

Sama seperti suasana Islamik. Orang selalu kata, sama je semua orang. Yang pakai kopiah, tudung labuh pun sama juga perangai dengan yang tak pakai. Tiada beza antara mereka. Hanya hipokrit semata-mata.

Ya, benar. Mungkin mereka tak sebaik yang kita sangkakan. Tapi apabila berada dalam suasana itu semua orang akan berusaha untuk elak maksiat. Jaga aurat. Jaga pergaulan walaupun kat luar mereka tidak seperti itu. Mungkin jua nampak hipokrit tapi sekurang-kurangnya takde sangatlah perkara maksiat.

Berbeza dengan yang bukan Islamik. Saya dah biasa berada dalam dua suasana ini. Berbeza. Jauh berbeza. Ketenangan hati pasti berbeza juga.

Mendamping mereka yang ada ilmu, jaga solat, jaga halal haram juga akan mendapat ketenangan hati.

Sentiasalah berdoa. Hari ini Allah telah makbulkan doa saya. Setiap kali solat, saya akan doa "Ya Allah, kurniakan sahabat yang baik pada ku, orang-orang yang baik pada ku agar mereka sentiasa menjadi peringat ku pada Mu."

Sahabat-sahabat yang baik merupakan satu anugerah. Percayalah. 

1 comments:

zeel keflee said...

assalamualaikum..sy suka nama blog awak.salam kenal sy ucapkan..syukran