Monday, December 19, 2011

Kadang-kadang

Kadang-kadang kita suka mengeluh. Tanpa sedari. Mungkin? Atau sedar tapi masih ingin mengeluh.



Kadang-kadang kita lebih bernasib baik dari sesetengah orang. Kita tahu tapi kita masih mengeluh.


**********

Tapi saya rasa bukannya kadang-kadang, sebaliknya sebahagian besar kita seperti itu. Kita lupa. Lupa akan nikmat Tuhan yang begitu banyak. Kita hanya bersyukur apabila sesuatu perkara yang kita nak dimakbul Tuhan.

Hari ini ada orang datang buat kerja kat office. Orang Bangladesh. Mukanya suci bersih. Tapi apabila disebut Bangla, kerja pasang-pasang cermin ke, buat bangunan ke mesti orang susah. Walaupun kita akan kata bila dia balik ke negara asal dia, dia kaya.

Ya, dia kaya di negara asal dia. Tapi dengan hanya beberapa ringgit untuk sejam kerja. Mungkin RM10 sejam, kerja penat dan sebagainya. Kos sara hidup yang sedikit tinggi pula macam mana?

Saya pernah tengok orang Bangla makan. Nasi kosong dengan telur dadar separuh keping (sebiji telur dibahagikan pada dua) dan kicap. Agak-agaknya tak sampai pun RM2 dia makan. 

Kita makan nasi macam-macam. Itu pun kalau tak sedap, macam-macam pula dikutuk. 

Saya:        Bestnya kalau dapat kereta BMW tu. Fuh!
Sahabat:    You nih, tak baiklah! Syukurlah dengan apa yang ada.
Saya:         "Sentap"

Berbalik pada orang Bangladesh tadi, saya ternampak kopiah kat poket baju dia. Saya tersenyum sendiri. Nampak saja macam tu, tapi saya yakin dia bukan jenis orang yang meninggalkan solat.


Saya buat kerja macam biasa. Dia datang dekat, bagi salam "Assalamualaikum!" sambil tanya soalan.

Baik sungguh akhlak beliau. Mulakan percakapan dengan memberi salam. Patut dicontohi. 

Hmm. Kadang-kadang kita anggap diri kita berpelajaran tinggi, kerjaya besar, kereta besar dan semuanya besar-besar dan kita anggap diri kita "ok" sehingga merendahkan orang lain kerana tiadalah perkara "besar-besar" pada orang tersebut.

Tanda kita bersyukurkah semua ini?

************

Satu lagi kisah yang sampai hari ini saya fikir. Tentang gaji. Bagi saya gaji yang dapat sekarang dah besar jika dibandingkan pada sesetengah orang. Tapi kadang-kadang macam tak cukup. Er, mungkin sebab bazir. Atau mungkin juga bulan ni sebab saya pindah rumah, banyak duit dihabiskan.

Saya respek mereka yang gaji lebih kurang saja dengan saya. Tapi tanggungjawab jauh berbeza dengan saya. Seorang sahabat saya, bulan depan nak kahwin. Gaji dia lebih kurang saja dari saya. 

Ada seorang lagi, gaji tinggi sikit je dari saya. Tapi ada anak tiga orang..

Sedangkan saya seorang ni rasa macam ada-ada saja tak cukup. Aduh, kenapalah jadi gitu..


****************

Kita selalu merasakan rezeki itu sempit. Ya, memang sempit sekiranya rezeki itu ditafsirkan dalam minda yang sempit. Bukankah mampu bagun pagi itu satu rezeki yang besar. Masih diberikan peluang untuk melihat itu juga rezeki. Dikurniakan sahabat yang baik itu juga rezeki.

Kenapa kita masih tak bersyukur?

Kenapa kita kedekut sangat nak kongsikan rezeki walaupun dengan senyuman?

Masih tidak bersyukurkah kita?


Moga bermanfaat. 




P/s: Gambar kredit to Nukman Muqarrin


0 comments: